Faktury elektroniczne EBPP

Trystero

Wtedy i teraz: Szanghaj i Dubaj

Opublikowane przez Trystero w kategorii Gospodarka, Świat dnia 21.01.2011 | Komentarze (15) »

Znalazłem cztery fotografie, które uświadomić sobie tempo zmian w globalnej gospodarce poprzez pokazanie gwałtowności z jaką transformowały się dwa centra wschodzących regionów: Chin i Bliskiego Wschodu.

To są zdjęcia Szanghaju z 1990 i 2010 roku:

szanghaj - wtedy i teraz

Za The Atlantic

A tak zmienił się Dubaj w 14 lat pomiędzy 1991 a 2005 rokiem:

Za BBC

Za BBC

Dwa dodatkowe zestawy zdjęć z Dubaju:

Za Internet

Za Internet

Podziel się z innymi:
  • Wykop
  • Google Bookmarks
  • Facebook
  • BLIP - Bardzo Lubię Informować Przyjaciół
  • Co-Robie.pl | Co teraz robisz?
  • Wrzuć to na Flakera - powiadom swoich Znajomych
  • grono.net - internetowa społeczność przyjaciół
  • Dodaj link - Linkr.pl - tylko ciekawe linki
  • Polec.pl - Pozytywnie Odjazdowo Lajtowo Elokwentny Content
  • Dodaj wyczajenie
  • Spis.pl - najciekawsze w sieci
  • pinger.pl - Nie taki zwykły blog.

Komentarze (15) do "Wtedy i teraz: Szanghaj i Dubaj"

  1. Markus powiedział(a):

    Zdjęcia są naprawdę niesamowite i pokazuję że nie potrzeba nawet jednej generacji by krajobraz zmienił się nie do poznania.

    Aczkolwiek z kryzys na rynku nieruchomości też nie ominął m.in Dubaju :
    http://lens.blogs.nytimes.com/2009/11/30/showcase-85/
    http://slomski.us/2010/12/27/poswiatecznie/

  2. jc powiedział(a):

    Fajne ale o ile zmiana Shanghaju jest wedlug mnie wynikiem rzeczywistego postepu i rozwoju Chin o tyle Dubai odbieram jako fanaberie szejkow. To zdjecie z Dubaju wydaje mi sie malo przekonujace. Wzdluz jednej drogi widac drapacze chmur stawiane jak domki wzdluz drogi przebiegajacej przez wioske. Za nimi pustka.

  3. draakin powiedział(a):

    To proponuję jeszcze wrzucić foty z WAW z 1990 i z teraz ;)

  4. Trystero powiedział(a):

    @ draakin

    Podaj linka!

  5. mdht powiedział(a):

    Może nie dokładnie, ale http://www.polskawita.pl/newsy/warszawa-mozna-budowac-wiezowce-wokol-pkin.html

    Warszawa z 1990 to Mariott i Pałac Kultury i Nauki więc łatwo porównać :)

  6. Grześ powiedział(a):

    Polecam przy okazji historię Seulu, a w szczególności płynącego przezeń strumyka Cheonggyecheon:

    http://www.preservenet.com/freeways/FreewaysCheonggye.html

  7. Trystero powiedział(a):

    @ Grześ, mdht

    Dzięki za linki.

  8. pawel-l powiedział(a):

    Czasami narzekamy na Warszawę, ale miasta azjatyckie to prawdziwe betonowe dżungle. W Tokyo drogi ekspresowe przebiegają wzdłuż rzek (a raczej nad wybetonowanymi kanałami).
    Parę zdjęć:
    http://www.crazyjunkyard.com/astounding-japanese-highways-bridges-interchanges/
    No i Dubaj:
    http://www.joemonster.org/art/8751/Dubaj_szalone_miasto

  9. poszi powiedział(a):

    Te zdjęcia Szanghaju sporo przezacowują skalę zmian. Pudong został wyznaczony przez władze na specjalną strefę ekonomiczną i odgórnym prikazem z terenów rolniczych miał się stać centrum Szanghaju. No i stał się. Zdjęcie robione w drugą stronę pokazałoby dużo mniejszą skalę zmian. Oczywiście Chiny zrobiły spory skok w ciągu dwudziestu lat, ale takie zdjęcia to nie jest pełen obraz sytuacji i to raczej ciekawa ciekawostka.

    Dubaj zaś to mega bańka nieruchomościowa.

  10. bat111 powiedział(a):

    Ekonomicznym absurdem jest tworzenie alei wieżowców, za którymi rozciąga dzielnica domków parterowych. Wieżowiec jest efektem niebotycznego wywidnowania cen gruntu w centrach wielkich miast – trzeba piąć się w górę, bo grunt drogi. Skoro wokół jest raczej nisko, wygląda na to że w Dubaju to raczej rojenia o potędze a nie ceny gruntu wymusiły te wieżowce.

    Niewykluczone że za 20 lat Dubaj będzie wyglądał tak jak na zdjęciach z 1990.

  11. Anonimosław powiedział(a):

    @bat111: dlaczego? jakaś wojna, czy tak słabo zbudowali te budynki, że się rozlecą w 20 lat :D ?

  12. kujawianin powiedział(a):

    @bat111:

    Ale jest też i druga strona medalu: tanie grunty powodują, że opłaca się budować nisko, co oznacza dużą rozległość przestrzenną miasta. To z kolei skutkuje długim czasem podróży, czyli to co jest bolączką w USA. Nawet jakby nie było korków, to ludzie często jadą do domu godzinę i to własnym samochodem. Wysokie budynki oznaczają, że wszędzie jest blisko. Najlepiej byłoby zrobić całe mini-miasto w jednym wieżowcu – wszędzie dojedziesz windą :D. Gdzieś już czytałem o takich projektach, tylko nie wiem czy to w końcu zrealizowano.

  13. matipl powiedział(a):

    @kujawianin: taa i zamiast korków w poziomie, miałbyś w pionie..

    Co do zdjęć, bardzo interesujące. Ale taka prawda, że to perełki w skali całego Państwa, szczególnie Chin.
    PKB prawie nie widać, a mieszkańców full…
    Współczuję im, bo jak zacznie się Ludowa zacznie sypać nie będzie wesoło..

  14. Paweł Krawczyk powiedział(a):

    @jc

    Bo Dubaj faktycznie tak wygląda – biurowiec, hotel, a za nimi piasek. Nie wydaje mi się żeby to była wynik jakiejś szczególnej fanaberii, po prostu jest to miasto położone pomiędzy morzem a pustynią. Miasto powoli zajmuje pustynię ale właśnie w taki “warstwowy” sposób, a nie jak to w naszym krajobrazie – tu wioska, tam wioska, tam droga na Ostrołękę…

Przepraszamy, możliwość dodawania komentarzy jest obecnie wyłączona.

Trystero

niezależny blog finansowy

Autor bloga jest inwestorem giełdowym i doktorantem na czołowym polskim uniwersytecie. Publikowane na blogu teksty dotyczą rynku kapitałowego, ekonomii, gospodarki i życia społecznego– w takiej mniej więcej kolejności więcej »

Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

Get Adobe Flash player